Natuurfilosofie. Voorbereidend werk voor een op de fysica gebaseerde ontologie.
Bij de dood van Apostel bleven nogal wat onafgewerkte manuscripten achter. Een
daarvan is Natuurfilosofie waarvan de laatste hoofdstukken op deze website
ter beschikking worden gesteld. We proberen hier de tekst wat te situeren.
1. Het begrip "natuurfilosofie"
Waarom nog een begrip als natuurfilosofie gebruiken in deze tijd? Is
natuurfilosofie niet overbodig geworden en vervangen door de wetenschap? Wie dat
denkt is onvoldoende op de hoogte van de vele conceptuele problemen die de
natuurwetenschappen nog voortbrengen. Men hoeft maar een blik te werpen op de vele
(soms heel technische) artikels over de paradoxen in de quantummechanica of de
interpretatie van ruimte-tijd theorieën door wetenschapsfilosofen of
filosofisch geöriënteerde natuurkundigen die elk jaar verschijnen in
gespecialiseerde tijdschriften.1 Het is dus nog
steeds legitiem de vraag te stellen: wat voor soort werkelijkheid beantwoordt er
aan de vele modellen en theorieën die er bestaan in de fysica? Misschien zal
een dergelijk wereldbeeld mettertijd vervangen worden door een geünificeerde
fysica, intussen is het interessant toch die vraag te stellen en tentatieve
antwoorden te zoeken. Blijft de vraag of een geünificeerde
fysica wel mogelijk is.2
Er is nog een dringende reden voor een filosoof als Apostel om zich met filosofie
van de fysica te gaan bezighouden (en bijvoorbeeld niet al de tijd die hem nog
restte te stoppen in ethiek, esthetica of sociale filosofie, toch onderwerpen die
hem nauw aan het hart lagen). Deze reden is dat voor veel mensen de fysica doorgaat
voor de enige wetenschap. Hoezo de enige wetenschap? Vanuit het idee dat de fysica
de meest fundamentele laag van de werkelijkheid beschrijft en het idee dat alles au
fond kan gereduceerd worden tot materie en energie kan men concluderen dat de
fysica alles beschrijft. De reden waarom er nog andere faculteiten bestaan aan
een universiteit heeft binnen deze opvatting te maken met het feit dat niemand de
moeite neemt om de beschrijvingen uit zijn of haar vakgebied volledig in fysische
termen te gaan beschrijven. Ook al gaat men daar niet mee akkoord (Apostel is
anti-reductionist), het toont genoeg aan dat een filosoof die een wereldbeeld wil
ontwikkelen (vooral een atheïst als Apostel) rekenschap moet afleggen van de
fysica. Anders gezegd: zijn wereldbeeld zal moeten verklaren hoe het kan dat de
fysica waar is voor een bepaald deel van de werkelijkheid. Hij zal dan ook moeten
nagaan wat de impact is van deze metafysica van de fysica op de rest van zijn
wereldbeeld.
2. Overzicht en motivering
Natuurfilosofie is volledig gericht op de fysica. Het eerste hoofdstuk van
Natuurfilosofie geeft echter een puur filosofische uiteenzetting over
ontologie en metafysica. Dit hoofdstuk is van belang voor het wereldbeeldenproject
in het algemeen en wordt het best vergeleken met de tekst Why not
Nothing?3
In het tweede hoofdstuk wordt dit in verband gebracht met groepentheorie en
symmetrieën in de fysica. Dit hoofdstuk kan men het best vergelijken met het
eerste hoofdstuk van Het Levend Kristal
(zie elders op deze website) en
Symmetrie en symmetriebreking: ontologie in wetenschap. Schets voor een
geheel.4 De daaropvolgende hoofdstukken
behandelen elk één groot
domein uit de fysica: klassieke mechanica in hoofdstuk 3, thermodynamica in
hoofdstuk 4, kosmologie in hoofdstuk 5, elektromagnetisme en relativiteitstheorie
in hoofdstuk 6 en quantummechanica in hoofdstuk 7. Meestal probeert Apostel m.b.t.
één domein zo omvattend mogelijk te zijn. In hoofdstuk 4 bijvoorbeeld
behandelt hij de klassieke thermodynamica en de statistische mechanica, de
grondbeginselen van de theorie van Prigogine en Misra en aspecten van de
chaostheorie.
Ik raad de lezer aan het boek
Natuurfilosofie5
met de eerste hoofdstukken,
het artikel van Wim Christiaens in dat boek en het artikel uit Cirkelen om de
wereld6 van Leo Apostel bij de hand te nemen
wanneer men de hoofdstukken die
hier voorliggen wil lezen. Op die manier kan men zien op welke manier Apostel zijn
metafysica van de fysica wilde realiseren. Zoals te verwachten was (en dat is
de belangrijkste opmerking die we hier kunnen maken) zien we overal de
systeemgedachte en de
opvatting over causaliteit terugkeren als onderliggende unificerende idee. In
Cirkelen om de wereld presenteert hij dit model als volgt. Iets bestaat
wanneer het een systeem
is en waarom het wordt geconstitueerd door causale relaties, het product is van
causale processen en zelf als oorzaak werkzaam is. De totaliteit is het meest
omvattende systeem en moet dus zichzelf verklaren. Symmetrieën wijzen op
systemen, symmetriebrekingen wijzen op oorzakelijke
processen.7 Het komt erop aan
elk deel van de totaliteit en de totaliteit als geheel te beschrijven als
systemen en oorzaken. In Natuurfilosofie gaat hij na in welke mate dit te
realiseren is voor de fysische werkelijkheid. Aangezien Apostel geen fysicus is,
komt dit er in praktijk op neer dat hij boeken en artikels van natuurkundigen en
wetenschapsfilosofen uitpluist op zoek naar symmetrieën en symmetriebrekingen
die passen in zijn ontologische opvattingen. Als we de boeken in zijn persoonlijke
bibliotheek nagaan dan blijkt dat hij vooral Feynmans bekende
Lectures8als
basiswerk heeft gebruikt (en daarvan vooral deel 1, deel 2 en in mindere mate
deel 3). Vooral hoofdstukken 11 en 52 van deel 1 zijn belangrijk voor het
metafysica-project.
Apostel is met emeritaat gegaan in 1979. Dit gaf hem de gelegenheid eindelijk een
grondige studie te maken van de theoretische fysica. Het metafysica-project van
Apostel heeft vorm gekregen in drie teksten: Natuurfilosofie,
Oorsprong en Het Levend Kristal. Natuurfilosofie is de
vroegste tekst: uit opmerkingen in de tekst kunnen we afleiden dat hij stamt
uit 1989. Een groot deel van Natuurfilosofie is slechts een eerste versie
van iets wat nog verder moest worden verwerkt. In feite gaat het soms om niet meer
dan samenvattingen van boeken. In hoofdstuk 7 bijvoorbeeld (een hoofdstuk volledig
gewijd aan quantummechanica) krijgen we een uitgebreide samenvatting van het
klassieke handboek van P.A.M. Dirac. Het toont aan dat Apostel echt wel heeft
geprobeerd zich grondig in te werken in de materie. Andere hoofdstukken waren
voldoende verwerkt om te worden gepubliceerd. Hoofdstuk 5 tot en met 7 (de minst
afgewerkte hoofdstukken) kan men op deze website terugvinden. De rest is
gepubliceerd bij de VUBPress.
Waarom deze teksten toch openbaar maken? Hoewel Apostel gestorven is voor hij
ook maar een fractie heeft kunnen doen van wat hij wilde doen, is het toch
belangrijk om te zien wat hij van plan was. Uit de soort literatuur die hij aan het
doornemen was en de manier waarop hij die wilde combineren of verwerken kan men
afleiden hoe het eindproduct er had moeten uitzien. Ze kunnen dienen als een
oriënteringspunt. Hoewel Apostel in geen enkel van de wetenschappen of
theorieën die hij probeert te verenigen in zijn metafysica was opgeleid, is
hij wel de unieke persoon die zoveel verschillende domeinen van de wetenschap
had bestudeerd. Hij had dus een goed zicht op de totaliteit, iets wat zeldzaam
is in de filosofie en in de wetenschappen, omdat men verplicht wordt sterk te gaan
specialiseren om academisch te kunnen overleven. Zijn gebrek aan autoriteit in de
aparte domeinen wordt gecompenseerd door zijn autoriteit op het vlak van de globale
beschrijving van de werkelijkheid. Laten we ook niet vergeten dat Apostel gedurende
zijn hele leven is blijven pleiten voor interdisciplinariteit. De enige manier om
tot experties te komen in de ontologie van de aparte domeinen en de ontologie van
het geheel van de fysische werkelijkheid is door wetenschapsfilosofen,
wetenschapshistorici, theoretische natuurkundigen, experimentele fysici en
burgerlijk ingenieurs fysica samen te brengen en dit onderwerp te laten
bestuderen.
Slechts een deel van de tekst die men hier kan vinden is nagezien. We hebben geen
volledige bibliografie of verklarend notenapparaat toegevoegd omdat onze aandacht
uitging naar te publiceren stukken.
Noten:
1. Deze tijdschrijften zijn: The British Journal for the
Philosophy of Science, Philosophy of Science, Studies in the History and
Philosophy of Physics, Synthese, Erkenntnis, The Journal of Philosophical Logic,
Foundations of Physics, Foundations of Science, The International Journal of
Theoretical Physics.
|