Het levend kristal. Asymmetrie en symmetrie, worden en zijn, oorzaak en systeem. Aanzet tot een wetenschappelijke metafysica.
Bij de dood van Apostel bleven nogal wat onafgewerkte teksten achter. Drie grote
manuscripten gingen over metafysica. Dit is het derde manuscript, met name Het
Levend Kristal. De tekst stamt van 1992. De twee andere werken zijn
Natuurfilosofie uit 1989 (VUBPress, 2001) en Oorsprong uit 1991 (VUBPress, 2002).
Zoals in Het Levend Kristal ook duidelijk tot uitdrukking komt is het
centrale begrippenpaar in Apostels filosofie symmetrie en symmetriebreking.
Symmetrie is kort gezegd het feit dat bepaalde relaties invariant blijven onder
sommige invarianties. Symmetrieën geven dus vooral uitdrukking aan structuur.
Symmetriebreking is de overgang van een structuur invariant onder bepaalde
transformaties naar een structuur invariant onder minder transformaties. De
werkelijkheid wordt gekenmerkt door symmetrie en symmetriebreking.
Als we de inhoudstafel van Het Levend Kristal overlopen dan zien we dat
Apostel begint bij symmetrieën in de wiskunde en zo verdergaat tot aan de
psychologie en tenslotte de kunst. Onderweg passeert hij door de theoretische
fysica, aardrijkskunde, economie, taalkunde, … Het is geen gewone opsomming van
symmetrieën in deze verschillende domeinen. Hij is op zoek naar een theorie
waarin al deze domeinen kunnen worden verenigd. Richtinggevend is het begrip
‘levend kristal’. Omdat deze metafoor zo’n belangrijke rol speelt in het latere
denken van Apostel gaan we er hier kort op in. Vervolgens geven we een kort
overzicht van de verschillende hoofdstukken. We eindigen met een verantwoording
voor de tekst zoals hij hier wordt gepresenteerd.
1. Levend Kristal
Meestal wordt de totaliteit beschreven volgens een wetenschap (de fysica) of
volgens allerlei metaforen, zoals een klok, een computer, een organisme, het
geestelijke, enz. Eén centraal punt van ons denken over het universum
verdient aandacht. In de tweede helft van de 20ste eeuw hebben we de
neiging om alles te gaan vertalen in metaforen ontleend aan het
informaticajargon.
Het laatste wat Apostel wil doen, is het universum vergelijken met een computer.
We moeten de waaier van relevante metaforen voor het universum, materiële
voorwerpen uit de gewone leefwereld, materiële voorwerpen uit de fysica
(wiskundige entiteiten zoals de ruimte-tijd manifold), levende wezens,
bewustzijnverschijnselen en psychische entiteiten, kunstvoorwerpen, ...) zo breed
mogelijk houden en op basis van deze waaier van modellen en metaforen proberen
constructief tot nieuwe metaforen te komen. De totaliteit is geen klasse, geen
verzameling, geen machine, geen categorie, geen levend wezen en ook geen geestelijk
wezen of een cultuurobject. Als er iets de totaliteit kenmerkt dan is het wel dat
het als ultieme samengestelde entiteit van alle andere entiteiten, elk van deze
zijnden overstijgt. We zijn echter aangewezen op intra-mundiale artefacten,
natuurlijke verschijnselen en onze verbeelding voor de constructie van modellen van
metaforen van de totaliteit, want er is niets buiten de totaliteit om de totaliteit
mee te vergelijken en we kunnen ook niet buiten de totaliteit treden.
De werkelijkheid wordt gekenmerkt door symmetrie en symmetriebreking.
Symmetrieën drukken de eenheid en structuur uit van de werkelijkheid,
symmetriebrekingen drukken het pluralisme en het worden van de werkelijkheid uit.
De metafoor die Apostel introduceerde om dit op een pregnante wijze tot uitdrukking
te brengen is ‘levend kristal’. Hij heeft het gevonden bij
Borges1. Het is een
passende beschrijving van het universum omdat het de begrippen structuur, worden,
eenheid en verscheidenheid combineert.
We geven een korte beschrijving van het begrip kristal en van het begrip levend
wezen.
Een kristal is opgebouwd uit gelijkwaardige deelsystemen: een bepaald soort
atomen. De onderlinge relaties van subsystemen blijven constant en het kristal
heeft een duidelijke en constante grens. Stewart en Golubitsky omschrijven
kristallen als volgt: "... a cristal is just a huge molecule built by
repeating the same basic unit over and over
again"2. Als je een collectie atomen
van dezelfde soort hebt, dan is de structuur met de grootste graad van symmetrie,
deze waar ze allemaal op één punt bestaan. Deze mogelijkheid is
uitgesloten, dus ‘kiest’ de werkelijkheid voor de dichtsbijzijnde symmetrie. Als
dit is gebeurd, dan is de entiteit (het kristal) af. Het heeft een maximale
structuur en eenheid en heeft voor de rest geen externe toevoer van energie of
materie meer nodig om zichzelf in stand te houden.3
Een levend wezen wordt gekenmerkt door twee essentiële aspecten: het
reproduceert zichzelf en het heeft een metabolisme. Een zoogdier bijvoorbeeld is
aangewezen op onderdelen van de buitenwereld voor haar reproductie en metabolisme:
lucht, voedsel, water, sperma, eicel,... Een levend wezen is typisch onderhevig
aan verandering.
Je kan de aspecten van kristal en levend wezen gaan combineren. Ze vullen
elkaar aan of heffen elkaar op: een kristal is volledig af en niet aangewezen
op de buitenwereld, waardoor onderhoud van het levend wezen aangewezen is op
delen van zichzelf en het zichzelf voortbrengt. Op die manier worden symmetrie
en symmetriebreking en MZV (maximaal zichzelf verklarend) in één
begrip gecombineerd. De lezer kan
gemakkelijk andere aspecten op dezelfde manier gaan combineren. Met de metafoor
zitten we in de pure interpretatie en speelt literaire verbeelding een belangrijke
rol in wereldbeeldenconstructie.
2. Overzicht
We geven hier een overzicht van de verschillende hoofdstukken van Het Levend
Kristal. Een voorafgaande opmerking: als de lezer een goed inzicht wil hebben
in de onderliggende idee van Het Levend Kristal, dan kan hij het best de
volgende teksten bij de hand hebben: (1) het artikel Symmetrie en
symmetriebreking: ontologie in wetenschap. Schets voor een
geheel4 omdat het
min of meer een gecondenseerde versie is van Het Levend Kristal (en dus
een programmatorische tekst), (2) De Eenheid van de Inhoud, het inleidend
essay bij Natuurfilosofie van Wim
Christiaens,5 (3) het artikel van
Diderik Batens en Wim Christiaens.6
Hoofdstuk 1 omvat een studie van allerlei wiskundige begrippen die in verband
staan met het symmetriebegrip. Daarbij wordt een metafysische rechtvaardiging
nagestreefd van elk onderdeel van deze wiskundige theorieën. Complexe getallen
zijn op allerlei manieren nuttig of fundamenteel in de wiskunde en de fysica.
Apostel wil ze perse nog metafysisch justificeren. Dat klinkt dan als volgt:
"Getallen zijn synthesen van orde en classificatie. Die werkelijkheid vertoont
de hoogste graad van orde die door het meest gesloten en volledig getallensysteem
kan worden voorgesteld. Het complex getallensysteem is een maximaal ordelijk
systeem. Dus moeten ze worden voorgesteld in en door complexe getallen"
(Het Levend Kristal, I.6, p. 15).
In hoofdstuk 2 worden elementen van een systeemtheorie en elementen van een
theorie over de causale relatie gepresenteerd. Vervolgens worden kenmerken van
de totaliteit bestudeerd vanuit deze ontologie. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt
van abstract wiskundige objecten zoals orthomodulaire tralie’s, wat een begrip is
uit de tralietheorie en vooral wordt gebruikt in de kwantumlogica. In dit hoofdstuk
worden dus filosofische theorieën over causaliteit gecombineerd met resultaten
uit de kwantumlogica. Maar beide worden aangepast om het doel dat Apostel voor ogen
staat te bereiken, namelijk een beschrijving van de totaliteit als totaliteit.
(Sommige lezers zullen misschien verwonderd zijn door de manier waarop Apostel
soms theorieën combineert. Vanuit de zeer kwalitatieve begrippen systeem en
causale relatie wil hij zoveel mogelijk voor de beschrijving van de totaliteit
relevante theorieën gebruiken.)
Stonden in hoofdstuk 1 en 2 wiskunde, theoretische natuurkunde en scheikunde
centraal, dan stort hij zich in hoofdstuk 3 volledig in de economie, de sociale
wetenschappen en de sociale antropologie. Ook al is de wiskundige representatie
van de theorieën van ondergeschikt belang en soms zelfs gewoon niet mogelijk,
toch blijft het symmetriebegrip een centrale rol spelen. Apostel buit dit uit om
zijn metafysica te ontwikkelen.
Terwijl hoofdstuk 3 vooral gericht was op macrosociale structuren is hoofdstuk 4
eerder gericht op het microsociale en het psychische. Piaget komt natuurlijk aan
bod. Ook het met het begrip systeem verwante begrip Gestalt wordt besproken.
3. Verantwoording
Geen van de drie manuscripten is uitgelopen op een afgewerkt boek. De reden
daarvoor ligt voor de hand: de materie is zo complex en zo veelomvattend dat
één persoon (ook al is het een gepensioneerde studax van het kaliber
van Apostel) daar geen vat kan op krijgen. Het beste wat mogelijk is zijn
overzichten, programma’s en eerste schetsen. En daar is Apostel dan ook
uitzonderlijk goed in geslaagd.
We vonden het dan ook nodig deze tekst voor een breed publiek beschikbaar te
stellen. Sommige delen zijn redelijk uitgewerkt maar kunnen niet apart gepubliceerd
worden omdat ze het volledige boek als kader nodig hebben om betekenisvol te zijn.
Minder uitgewerkte delen zijn voldoende suggestief om waardevolle teksten te zijn.
Vandaar de beslissing het boek op een website te plaatsen. Tegelijkertijd was dit
een gelegenheid om een website te maken volledig gewijd aan Leo Apostel.
We hebben geen volledige bibliografie opgesteld en ook geen verklarende voetnoten
toegevoegd of uitgebreide verbeteringen gedaan van de tekst. Binnen het tijdskader
van het project, was het niet mogelijk dit op een behoorlijke manier te doen. Met
behoorlijk bedoelen we dat mensen uit de verschillende disciplines (zie boven)
zouden moeten geraadpleegd worden.
Noten:
1. "En tu cristal que vive" uit: Al Vino van J.L. Borges,
vertaald: "In u, levend kristal".
|